Te Anau, Milford Sounds, 28 - 30 dec - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Stephanie - WaarBenJij.nu Te Anau, Milford Sounds, 28 - 30 dec - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Stephanie - WaarBenJij.nu

Te Anau, Milford Sounds, 28 - 30 dec

Door: Stephy

Blijf op de hoogte en volg Stephanie

28 December 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Te Anau, Milford Sounds, 28 - 30 dec

Kepler track 28 dec
Vanuit Te Anau gingen we een daghike doen van de Kepler Track, ook 1 van de Great Walks. Ook hier prachtige uitzichten, rivieren en een moerasgebied. De moerasgebieden waren erg mooi en leuk om te lezen wat de functie is van een moeras. Als er teveel regen is houden zij het water vast en als er droogte is kan het groen water onttrekken van het moeras. Pfffff ik heb vast niet goed opgelet op school :). Ook hij de hut van Kepler hebben we met het brandertje noodles gemaakt :). Ik denk dat we geen noodle meer kunnen zien hahaha. Even langs het water gelopen voordat we weer terug gingen. We verbleven 2 dagen bij Fiorland lakeview Holiday park. De toiletten en douches zagen er erg mooi uit, maar helaas was de douchestraal minder. Ook de oude eigenaresse was beetje nors.

Routeburn track 29 dec
Voor vandaag staat de andere kant van de Routeburn track op de planning. Het was best warm en de zon scheen volop. Dat maakte de track op sommige delen wel wat zwaarder. De geschatte looptijd was 1 - 1,5 uur om bij de eerste hut te komen. We hebben het best goed gedaan door deze route in 1 uur te hebben voldaan. Mijn conditie wordt eindelijk beter :). Bij de eerste hut was er een meertje en dat op 708m boven tussen de bergen. Wat was dat prachtig! We zaten even langs het water, maar als gauw kwamen de sandflies op ons af. Laatste keer dat wij de muggenbultjes hadden geteld, kwamen we boven de 20 :s. Ook al hebben we insect repellent gebruikt, een aantal komen daarna toch op ons af. Misschien ruikt ons Chinees-nl bloed zo heerlijk. Na de track gingen we richting Hollyford vlakbij Milford Sound. We gingen overnachten bij Gunns camp. Een camping met huisjes van de tweede Wereldoorlog, erg leuk weer om dat te zien. Xh dacht dat we in een cabin hadden gereserveerd, maar blijkbaar hadden wij dat toch gewijzigd naar een tentsite. Geen probleem, want het was toch droog.
Nog geen minuut dat we bezig zijn met het opbouwen van de tent was er als het ware een sandfly attaca op ons. Direct 4 van van die muggen op onze voet en je voelt ook de muggen prikken. We gingen ons sandflyproof maken door als een mummy te kleden. We hebben beiden gelukkig een vest waarvan de rits helemaal tot over je kin dicht kan. Sokken aan en repellent op onze handen sprayen. Na het eten hadden we tactiek besproken of we nog even in de gemeenschappelijke ruimte gingen chillen, of eerst douchen en dan daar chillen. Als we hebben gedoucht gaan we namelijk niet nog een keer dat chemisch spul gebruiken. Uiteindelijk besloten om eerst te douchen en dan naar de gemeenschappelijke ruimte te gaan. Het vreemde is.... Het lijkt alsof alleen wij last hebben van sandflies. Andere mensen lopen gerust rond, eten gerust buiten. Wellicht hebben zij zich al helemaal onder gesprayd met dat spul. Maar goed.. We hebben vaker mensen gezien die geen last hebben van sandflies. Het blijkt ook dat sandflies in het donker niet te kunnen zien en ook minder actief zijn. Toen we in de tent lagen, de sandfly checks gedaan en nadat we een aantal hadden doodgeslagen konden we slapen.

Milford Sound 30 dec
De volgende ochtend weer even besproken wat ons tactiek zal zijn om zo min mogelijk te worden gestoken door de sandflies. Alles inpakken en oprollen in de tent zelf en dan zo snel mogelijk tent afbouwen en in de auto leggen. Vervolgens de auto naar de receptie rijden waar minder sandflies waren. Na ons ontbijt gingen we terug naar de auto, maar er bleef steeds een hele grote dikke hommel xh volgen. Zijn blauwe vest heeft wel meerdere keren die hommels aangetrokken. Dus na een paar rondjes rennen sprongen we om de auto om richting Milford Sound te gaan. Natuurlijk waren er wat sandflies in de auto en nu dacht ik.... Die moeten weg!! Bij aankomst in Milford Sounds waren er allemaal uitgesmeerde sandfly lijkjes op de binnen voorruit. Toen we de auto uitstapten was er weer een sandfly attack! Gelukkig hadden we ons al sandfly proof gemaakt voordat we uitstapten. Er waren zoveel sandflies dat we onze gezichten maar ook hadden ingesmeerd.
Goed, genoeg over de lieve beestjes. We wilden in eerste instantie de Milford Sound cruise doen + daar kayakken. Helaas was er geen beschikbaarheid meer dus zijn we alleen de cruise gaan doen. We in de ochtend want in de middag heb je de massa toeristen vanuit Te Anau / Queenstown.
Helaas was het erg bewolkt want het uitzicht werd beperkt. Het was er erg mooi, maar wijzelf vonden het niet spectaculair. Misschien was Doubtful Sound toch mooier geweest, maar dat kostte de helft van onze vliegticket. Dus toch maar niet :).

Het is hier ook vakantieperiode dus vele Holiday parks waren volgeboekt. Gelukkig hadden we nog net een kamer kunnen regelen met een heerlijk bed!